A betűkép olyan tiszta legyen, mint egy nyíl.Adrian Frutiger
Na és vajon a gondolat? Mert a betűk szavakat alkotnak, és a szavakat mondatokba fűzzük – s azért írjuk le, mert rögzíteni szeretnénk. A szó elszáll. Gyakran tapasztalni ezt manapság… Az írás – és nyomtatás – kommunikáció.
Mi, a Budapesti Metropolitan Egyetem Vizuális Kommunikáció intézetének tanárai és hallgatói különösen fontosnak tartjuk a tipográfiát minden változatában, tehát a kalligráfia, az úgynevezett szépírás, a lettering, a graffiti, a free style, a street art, na és a számítógépes betű- és szövegkompozíciók kreatív és szigorú alkalmazásával – funkciója szerint az üzenet tolmácsolását valljuk fő feladatunknak.
“A művész eladta magát, íme, lampionokkal díszíti a halárusok függőkertjeit. A művész eladta magát, mert nem fáj neki az ember sorsa, hanem rózsalugast épít a félszüzeknek és a szalámigyárosok dicsőségére csinál dekorációt. A szalámigyárosok kara pedig így köszönti: Üdvözlégy igaz művész!” – Palasovszky Ödön Manifesztuma szerint…
Az intézet a tervezőgrafika széles területére nyújt kitekintést, és vállalásunk szerint a bennünket körülvevő (jobb)világ vizuális megteremtésére képez hallgatókat. Alapképzésünkben a tipográfia az üzenet kifejezésének nélkülözhetetlen eszköze. A betű alapvető morféma – valljuk.
Az egyszerűbbtől az összetettig valós feladatok sorával készítjük fel a hallgatókat, ahol a képi ábrázolás, a grafika és a fotó különféle elemeinek alkalmazásával integrált megoldásokra törekszünk.
Az elmúlt évtizedekben az információközlés egyre inkább vizuális síkra terelődött: mind számszerűségében, mind intenzitásában a képi közlés irányába mozdult el a kommunikáció. A szövegolvasás képessége mellé ma a képolvasás készségét is el kell sajátítani ahhoz, hogy valaki a világban jól tájékozódjon. A szöveg azonban nem tűnt el. Az új helyzethez alkalmazkodott. Gyakran maga is képként bukkan elő – mondja Paul Virilio.
Egyetemünk master évfolyamainak három irányt kínálunk: a törzsképzést jelentő tervezőgrafika mellett a képgrafika/illusztráció, és immár második éve a tipográfia/betűtervezés szakmai specializáció várja a hallgatókat a témában komoly jártasságot ígérve. Tanáraink professzionális betűtervező tipográfusok, és az oktatásban a betűtervezés up-to-date technikai lehetőségeit bírják.
Végezetül, Milton Glaser szavaival élve: “Az egész grafikai tervezésnek nincs még egy olyan lényegi eleme, mint a tipográfia. Egészen mostanáig csak ez különböztette meg a grafikát a festészettől. Különös, de napjainkban belépett a képzőmûvészetbe is. A tipográfia művelése megkívánja mind az ösztönös megérzést, mind a technikai tudás tekintélyes mennyiségének elsajátítását. A tipográfia először érthetetlenül műszakinak tűnik, de fokozatosan felfedi lényegét. Ez ugyan lassú és a legkevésbé sem drámai folyamat, de végül nyújt akkora kielégülést, mint a rajzolás.”
Maczó péter DLA
Budapesti Metropolitan Egyetem, Vizuális Kommunikáció Intézet MA szakfelelős tanára