English

Zlíni Tomas Bata Egyetem

Multimédia és Kommunikáció Kar, Tervezőgrafikai Stúdió

A tipográfia oktatása iskolánkban, a zlíni Tomáš Bata Egyetem Multimédiakommunikációs Karán a tervezőgrafikai tanulmányok egyik alappillére. A diákok megtanulják, hogy képesek legyenek kiválasztani és használni a megfelelő betűtípust a megfelelő időben egy adott feladathoz. Legyen az egy kiadvány, egy céges vagy akár egy navigációs design. Tanulmányaik során nem csak a betűtípus felhasználásának, hanem megalkotásának gyakorlatát is kipróbálhatják.

Ljubov Popova – az ismert avantgárd művész – Meyerhold színházának konstruktivista jelmezterveihez (1921) készítette a betűtípust, fürgén rajzolt ceruzával egy rubelt vagy kopejkát, hogy megformálja az O betű tökéletes körét. Tanítható-e a tipográfiának ez a kompromisszummentes, hozzáértő megközelítése? A hallgatók bő hat féléven át tanulnak betűkészítést és tipográfiát, amely magába foglalja a mesterség alapjait és a szabad kísérletezést. Mégis, egyesek számára a betűtervezés vagy annak megfelelő használata a grafikai tervezés terepén titokzatos tudományág marad. Az egyes grafikai karakterek vagy glifák körvonalaiban megtestesülő latin betűs írás látszólag transzparens rendszerének minden aspektusra és paraméterre kiterjedő megragadása azonban a papír és a kijelző felületén az üres tér és a fekete váltakozásának rejtélye, ez pedig még a tipográfiai formák és hiányok, a digitális vektorok és az analóg, kézzel született körvonalak tapasztalt ismerői számára is rejtély marad. A vázszerkezet, a vonások kontrasztjának mértéke, a ritmus szabályos vagy kaotikus jellege, az írott, rajzolt betűk és tipográfiai típusok pedigréje. Valaki aprólékossággal 152 különböző betűtípus-paramétert számolt meg, vagy 154-et?

Végső soron az egyetlen meghatározó paraméter a grafikai jelekbe és azok zökkenőmentesen működő rendszerébe, valamint a betűkészítés vagy alkalmazás művészi és matematikai szimbiózisának sokrétegű megnyilvánulásába fektetett gondosság, figyelem, energia, sőt empátia. Végül is ez az, ami a tipográfiát élővé vagy halottá teszi. „Halott vagy élő írássá?” – kérdezte Paul Renner.


Ondřej CHORÝ

A Nemzeti Kulturális Alap Iparművészet Kollégiuma által támogatott 104106/03085 azonosító számú A TIPOZONA 5. című csoportos kiállítás megrendezése